torsdag, september 27, 2007

"Bär röd tröja i morgon"








Jag fick ett par sms med det här medelandet i dag.

In support of our incredibly brave friends in Burma:
May all people around the world wear a red shirt on Friday, September 28.
Please forward!

Och visst är det en fin grej om hela världen skulle sätta på sig en röd t-shirt eller tröja i morgon.
Men vad hjälper de 500 munkarna som blev gripna och misshandlade av militär för sina protester.. eller de andra människorna som blivit skjutna i demonstrationerna.

Känns lite som en liten svensson grej.. hälften av alla på kontoret kommer med en röd tröja till jobbet, hälften inte...

-ja ha så du har också en röd tröja i dag.
-ja det är ju för de där munkarna i Burma.. som protesterar eller nått.
-mm.. synd om dom stackarna.......
-men vilken snygg tröja du hade i alla fall... är det La coste?
-Tack, jag köpte den i går.

Det känns som att de behövs mer handling än inte empati, men visst är det svårt i sånna här lägen att kanske ingripa med militär.. stor risk för att bli motsatt effekt. Det bör nog försöka lösas innan det kommer till ett sånt här läge.

Men se på till exempel Rowanda 1994, där över 1 miljon människor blev brutalt massmördade när en hel värld bara kollade på och tyckte synd om.


Jag säger inte att jag är mycket bättre själv, men man borde försöka ta sånna här problem innan dom uppstår. Och jag uppmanar om att sätta på sig en röd tröja i morgon.
Jag kommer i alla fall göra det, empati skadar ju aldrig.
Var lite tankar i alla fall.

Inga kommentarer: